Fyra Fel

Image 4

Liksom inom allt annat finns det även inom Affiliate Marketing felaktiga utsagor för att få annonsörer att “hoppa på tåget”. Här redosa de fyra vanligaste.

1. Affiliate Management ger snabbt resultat och är lätt att arbeta med.

Affiliate Marketing medför mycket arbete med att analysera inkomna svar och lämpliga utgivare. Det kommer att ta tid att finna den rätta kombinationen av utgivare och reklam.

Enbart 0.6 procent av de företag som säger sig vara experter på “paket och rekommendationer” för Affiliate Management var verksamma före 2013. Deras kunskap är med andra ord inte särskilt djupgående.

Affiliate Marketing grundar sig på samhörighet. Tänk dig att du skall köpa en ny bil. Du går till en bilhandlare och frågar lken bil du skall välja och bilförsäljaren ger ett förslag. Sedan frågar du runt bland dina nära vänner och de ger ett förslag. Du kommer att lita mer på dina vänners förslag eftersom du litar på dem och tror att de vill dig gott. Detsamma gäller Affiliate Marketing. Annonsören väljer att synas på den sida som han vet att många tycker om. Det ger en samhörighet mellan annonsören och dig som konsument. Du kommer att lita på annonsören eftersom ni har en gemensam “vän”, utgivaren. Det tar dock tid att bygga upp ett grundmurat förtroende.

För annonsören gäller följande, Affilitate Management kommer enbart att hjälpa till med att få flera att besöka företagets webbsida eller företag. Att sälja in produkten eller tjänsten, ligger fortfarande hos företaget.

2. Du måste vara verksam inom ett mycket populärt och lukrativt område för att Affiliate Marketing skall fungera

Det är sant att Affiliate Marketing fungerar bättre inom ett populärt område, det vill säga reklam inom, ett av konsumenten ofta besökt område, men det samma gäller alla typer av reklam och det innebär absolut inte att man är dömd att misslyckas på andra områden. En förutsättning för att öka marknaden är ju faktiskt att hitta kundsegment inom andra än de områden som anses gängse.

3. Affiliate Marketing tillhör förfluten tid

Nya metoder för SEO, Search Engine Optimization, gör Affiliate Marketing värdelöst.

Påståendet byger på det faktum att det inte finns någon direkt relevans mellan annonsör och konsument i ett affiliateförhållande. Men sökmotorerna väljer sitt utbud efter flera parametrar så Affiliate Marketing har fortfarande relevans. Det är däremot sant att till exempel Google försöker minska affiliate marketing. Det är trots allt så att Google får sina huvudsakliga inkomster från reklam och Affiliate Marketing är därmed ett konkurrerande alternativ.

4. För att lyckas med Affiliate Marketing skall du synas på så många webbsidor som möjligt

Att hitta webbsidor som är villiga att, mot betalning, upplåta reklamplats är inte svårt, men kvalité är bättre än kvantitet. Ett stort amerikanskt företag hade mer än 20 000 affiliates i sitt reklamprogram. En analys visade att 85 % av deras kundkontakter via affiliates kom från cirka 25 webbsidor. Återigen visar sig sanningen som gäller för all typ av reklam. Det gäller att finnas där kunderna finns.