Affiliate Management

Image 4

Vad är det som gör att Affiliate Management rent tekniskt fungerar, kanske du undrar. Hur vet annonsören att en konsument kommer från just den utgivaren och inte från en annan, eller från en söktjänst, eller bara slumpmässigt har hamnat på sidan?

Svaret är cookies, eller på svenska, kakor. Cookies är en teknik som, felaktigt använd, kan vara mycket farlig för dig i ditt surfande på Internet, därför brukar seriösa webbsidor tala om att de använder sig av cookies och ofta också varför. Tanken med cookies var dock inte att de skulle användas mot dig, utan finnas för att hjälpa dig. Har du någon gång besökt en webbsida där du måste logga in och sedan fått frågan om din webbläsare skall spara dina inloggningsuppgifter. Om du svarar ja, är det en cookie som gör jobbet. Har du någon gång sökt efter något på nätet med hjälp av den sökmotor du använder och sedan upptäckt att helt andra sidor du besöker har reklam för företag som säljer sådant som du sökte efter? Det beror på cookies. Om du har till exempel G-mail och skriver till en av dina vänner om ett speciellt ämne, till exempel motorbåtar, kommer du nästa gång du använder Googels söktjänst att på sidoannonserna se en massa reklam för motorbåtar och båttillbehör. Det är beroende av cookies. Denna typ av cookies är inte skadliga, men kan för den som inte vet hur det fungerar verka lite förvånande.

Inom Affiliate Marketing används cookies för att spara länken eller reklamen som konsumenten klickade på, vilken typ av reklam som gav klicket, vem som var annonsör och vem som var affiliate och annan information som kan vara av nytta för annonsören. Den kan även spara datum och tid för klickningen och till och med vilken typ av webbsidor du föredrar att titta på. I första hand sparar dessa cookies några speciella parametrar, en beskrivning av de vanligaste finner du nedan.